"Ongedwongen en toegankelijk"
"Bureau/Cuisine nodigt uit tot interactie"
Dit is maar een greep uit de positieve reacties die wij kregen enkele weken terug na afloop van onze "Soy you think you can drink" inspiratiemiddag. Student-ondernemers van HoGent stelden hun ontwikkelde melk- en plantaardige dranken voor. Enkele creatieve food ondernemers en vernieuwende voedingsbedrijven, waaronder bvb. Alpro en Inex, ruilden hun dagelijkse werkomgeving in voor de food-minded omgeving van Bureau/Cuisine. Dankzij de geweldige pitches van de studenten en de kritische en constructieve bijdrage van de food professionals en tutors werd het een succes!
Voor het derde jaar op rij organiseerden wij samen met HoGent deze inspiratienamiddag. In de kookstudio werd er geluncht terwijl onze huiselijke eventlocatie werd omgetoverd tot een walhalla van vernieuwende melk- en plant-based drankjes.
Het uitwisselen van ervaringen en kennis, mensen helpen bij het verder uitbouwen van hun project: daar word ik nu eens echt gelukkig van! Als ik terug denk aan de unieke ambiance en de gezellige drukte die er hing in Bureau/Cuisine, begin ik terug spontaan te glimlachen. En dat is ook één van de voornaamste drijfveren om te blijven dromen, durven en doen en Bureau/Cuisine verder uit te bouwen. Meer dan ooit zijn we gemotiveerd en bruist ons culinair werkhuis van de energie om ons helemaal te smijten voor de 'echte' missie van Bureau/Cuisine: het verbinden en inspireren van food starters en food professionals, in de ruimste zin van het woord!
Vraag je je af waarom wij zo geweldig hard achter dit idee staan, lees dan vooral verder ...
Het verrast je wellicht niet dat de snel veranderende eisen van de consument een gunstig klimaat hebben gecreëerd voor creatieve, opkomende nieuwe merken en ideeën in de voedingssector.
Nieuwe food concepten en innovatieve food start-ups schieten als paddenstoelen uit de grond. Daarnaast zien we ook dat food start-ups een steeds grotere rol gaan spelen in het zoeken naar oplossingen voor enkele van de grootste uitdagingen die ons globale voedselsysteem treft. Zo zijn Wonky, De Tweede Jeugd (NL), Foodwin, Juice for change, ... slechts enkele van de start-up initiatieven om het probleem voedselverspilling aan te pakken.
Dergelijke topics staan ook hoog op de agenda van voedingsbedrijven en retailers die bovendien ook behoefte hebben aan nieuwe merken en producten om meer beleving te creëren en hun toekomstige groei te garanderen.
Dus waarom niet samenwerken om dergelijke innovaties in een stroomversnelling te brengen? Door samen te werken met start-ups kunnen grotere voedingsbedrijven hun bedrijfscultuur naar een hoger niveau brengen door de ruimdenkende, flexibele en innovatieve start-up mentaliteit te integreren. Bovendien kunnen opkomende trends in voeding snel opgepikt worden, zodat daarop kan geanticipeerd worden en de voedingsbedrijven concurrerend kunnen blijven in deze snel veranderende food markt.
Anderzijds biedt samenwerking met toonaangevende voedingsbedrijven tal van kansen voor food start-ups op het vlak van marktkennis, mentorschap, distributie, media-aandacht, marketingadvies en mogelijks zelfs kapitaal.
Kortom, Bureau/Cuisine gaat over interactie, over kruisbestuiving en elkaar inspireren en dit over sector- en leeftijdsgrenzen heen! Smaakt dit naar meer?!